Kunst van Samenleven

Niet langs elkaar heen leven, maar met elkaar.

Project Kunst van Samenleven

Het eerste KUSproject

Centraal staan elk jaar ongeveer vijfentwintig mensen met allerlei achtergronden uit Rijk van Nijmegen. Zij zijn vertegenwoordiger van organisaties die betrokken en sociaal willen samenleven, zelforganisaties, maar ook organisaties die zich inzetten voor de wijk, kinderen, jongeren, ouderen, talentenontwikkeling of sport. In 2018 werden in exposities de teksten van de vertegenwoordigers die wonen of werken in Hatert en Dukenburg getoond met foto's van Frans Eppink van hen en hun organisaties, gecombineerd met schilderijen, beelden en gedichten over samenleven. Kinderen hebben met elkaar gepraat over goed samenleven en maakten een ideaal kinderdorp. Al dit materiaal plus werk van een tiental andere kunstenaars is vanaf 1 december te zien in Orientalis. Bij de exposities horen kleine optredens met theater, muziek, dans en gedichten. Het theater wordt verzorgd door jongeren van de Nijmeegse Scholengemeenschap NSG. Het is een weerslag van hun gesprekken over samenleven en ontmoetingen en hun onderzoek daarvan middels theateroefeningen. Zij worden begeleid door theaterdocent Elly Snip van De Verspiegeling.

Programma Orientalis

15 december

Elk uur van 11-16 uur welkom door Boembats  en theater door jongeren van de NSG 11 en 12 uur.

13, 14, 15 uur: Optreden Ria Roerdink en Jan Hoenselaar

16 december

Elk uur van 11-16 uur welkom door Boembats  en theater door jongeren van de NSG 11, 12,  en 14 uur.

11,12 uur Leo de Kruis

13, 14, 15 Niek Edeling

Waarom is dit project?

Steeds meer staan groepen in onze samenleving tegenover elkaar. Stichting KUS wil hier positieve geluiden en beelden en de praktijk van goed samenleven tegenover stellen. Tijdens het project wordt onderzoek gedaan naar wat misschien beter zou kunnen,  onder anderen middels maandelijkse bijeenkomsten..

Openheid naar elkaar, contact maken, communiceren, wederzijds begrip is in ieder geval nodig. Dit zijn zaken waar het project Kunst van Samenleven zich op richt. Het inzetten van kunst en het starten in multiculturele en divers samengestelde wijken als Hatert en Dukenburg maakt dat heel verschillende sociale lagen elkaar ontmoeten.

Ontstaan van Stichting KUS

Stichting KUS en dit project zijn voorgekomen uit het project Binnenkamers, in de Kolpingbuurt, waar kunst ingezet werd om mensen van buiten de buurt in contact te brengen met de buurt en haar bewoners.

Zie www.binnenkamers.nl

Foto van Binnenkamers:

Marcel Blom

Medewerkende mensen en organisaties

Stichting KUS. Huis van Compassie en Stad van Compassie. Ontmoetingskerk, Raad voor Levensbeschouwing en Religie, Joska van der Meer. De Zevensprong, Canon van Dukenburg,

IVN, Jacqueline Veltmeijer. Wereldvrouwenhuis Mariam van Nijmegen, Fifi Groenendijk. Bureau Wijland, Shelter City, Qader Shafiq. Marikenhuis, Yvon ten Brummelhuis. Syrische groep Shamuna, Loubna Alsayed. Gratis 2de kansje, Eugenie Aartsen. Straatcoaches, Futsal Chabbab, Anour Madrasati, Anouar Bellari. Vercazon Vereniging Caribische Zelforganisatie Nijmegen, Jery Martis. Kleurrijk Samenleven Gemeente Nijmegen, Fazilet Yürün. Talis woningbouwvereniging, wijkbeheerder Sermand Raoof. Helpende handen, Ans Berkenhagen. Somalische gemeenschap, Khadra Abdillahi. AED, Bouwdorp Duuk, Nico de Boer. Hatert Select, Petra Knoop. Internationale Supermarkt Dunya, Dilan Buyukkaya. Molukse gemeenschap, Arie Huwae. Voedselbank, Beppie Peters. Armeense Vereniging VAN Sweta Abrahamian. Rolstoeldansen, De Voorleeshond, Wiepy van Kuppeveld. Aktiviteitencommissie wijkcentrum Hatert, Platform Hatert, Gezondheidsplatform Hatert, Piet Schiltmans. Kleurrijk Hatert, Mario Reinders. Kickboxing Nijmegen, Ahmad Soltani. Oog voor Elkaar, Helmut Brockmeijer. Cultuurtafel, Huiskamerrestaurantje Aldenhof, Angela van der Mast. Robert Warde en Arthur, Waja, Saïda en anderen van de Mawteni Foundation,  Frans Eppink, Marcel Blom, Diederik Grootjans, Geert Lemmers, Lobke Burgers, Jac Splinter, Huub en Adelheid Kortekaas, Sonja Hillen, Kim Tieleman, Marie-Louise Fransen, Riet van der Lubbe, Josee Tesser, Esther van Casteren, Mirjam van Casteren, Andreas Hetfeld, Suus Baltussen +, Paul de Reus, Theodora Kotsi, Ingrid Oostendorp, Gabi Rets, Hans Vos, Marieke Helsen, Anja Paasse, Elly van Lieshout, Frans de Bont, Ria Roerdink, Jan Hoenselaar, Clémence en Joris Leijten van Joleijt educatieve producten, Elly Snip, Marjolein Pieks, Hanneke Beld, Mark Schilders, Gertjan Eldering, Anouk Balins, Niek Edeling, Leo de Kruis, Clem Bongers, Rinske Kegel, Gaiane Abrahamian, Harry van de Vijfeijke, Liesbeth Ulijn, Victor Vroomkoning, Jo Heiligers, Frans Houtbeckers, Mariët Mensink, Hugo Jager, Jip Houtbeckers, Gonnie Castelijns, Chris van der Weg, Loek van Weeterloo, Lupo Kunst, Melissa Spanner, Gemeentelijk depot, Het Kunstmagazijn en anderen. Het project is mogelijk dankzij subsidies vanuit wijkbudgetten van de Gemeente Nijmegen en van het Prins Bernhardfonds.

Kinderproject in Museumpark Orientalis

Kinderen uit Hatert en Dukenburg spraken over samenleven en samenwonen en maakten een Kinderdorp. Dit dorp staat in Museumpark Orientalis.